czwartek, 16 listopada 2017

Subtelne piękno pergaminu

Pergamin jest mocnym i trwałym materiałem, który może przetrwać setki lat jeśli tylko jest odpowiednio przechowywany. Nie dziwi zatem jego popularność jako materiału stosowanego na oprawy książek. Wiek XVI i XVII to czas, kiedy pergamin był powszechnie wykorzystywany przez introligatorów. W zbiorze starych druków Biblioteki Elbląskiej oprawy pergaminowe stanowią 18% wszystkich opraw.





Na oprawy stosowano pergamin pozysyskiwany ze skóry owczej, koziej, cielęcej czy świńskiej. Zwykle gatunek zwierzęcia da się ustalić po rozkładzie zachowanych mieszków włosowych. Czasem jednak niespodzianie otrzymujemy takie oto wskazówki w postaci resztek włosia (tu - owcy):






Pergamin mógł być różnej grubości i różnej jakości, szlifowany jednostronnie lub obustronnie - od z grubsza jedynie obrobionych, o niewyszlifowanej stronie odmięsnej jak poniżej....


...przez pergaminy z uszkodzeniami naprawianymi przez introligatora...


...aż po delikatne i cienkie pergaminy włoskie czy francuskie.




Z pergaminu tworzono przede wszystkim oprawy miękkie nieusztywnione okładzinami, tzw. libri sine asseribus. Mogły  to być zarówno oprawy stanowiące jedynie tymczasową ochronę książek, jak i lekkie i poręczne oprawy docelowe. Ten typ oprawy pergaminowej dominuje w XVI wieku.



Oprawy barwiono na różne, często intensywne kolory.



Popularne były oprawy z tzw. japem, czyli zagięciem chroniącym przednią krawędź bloku książki.



Jeśli zagięcie obejmowało wszystkie trzy krawędzie bloku, oprawy przyjmowały formę "pudełka".



Z pergaminu wykonywano również tzw. oprawy kopertowe.

 


Pergamin stosowano także do wykonywania opraw usztywnionych tekturowymi okładzinami. W XVII wieku wykształcił się, popularny również w kolejnym stuleciu, typ tzw. oprawy niderlandzkiej, czyli niezdobionej oprawy usztywnionej z białego pergaminu. Oprawy tego typu popularne były w kręgu niderlandzkim i niemieckim.



Nie zawsze jednak oprawy pergaminowe wyzbyte były dekoracji. Poniżej przykłady opraw tłoczonych i złoconych.

 




Złocenie nie było jedyną techniką dekoracji stosowaną w oprawach pergaminowych. Poniżej rzadki w naszych zbiorach egzemplarz oprawy pergaminowej marmoryzowanej.


Pomijamy tu zupełnie oprawy wykonane z pergaminowej makulatury, o których już pisałyśmy:


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz